HOCA ALİ RIZA İMZALI ( 34 X 66 CM) MURAKKA ÜZERİ YAĞLI BOYA TABLONUN BAKIM VE ONARIMI / KORUMA-ONARIM UYGULAMA PROJESİ

Proje Ankara Üniversitesi Başkent Meslek Yüksekokulu Resim Proje Laboratuarında gerçekleştirilmiştir.
66  x 36 cm. boyutlarında olup murakka üzerine yağlı boya peyzaj resimdir. Murakka kağıt ve kağıt atıklarının sıkıştırılmasıyla imal edilen bir çeşit kartondur.
Taşıyıcı; Murakka boyalı yüzeye doğru şişerek bombe yapmıştır. Tüm köşelerde katlar birbirinden ayrılarak yapraklanmış (Levha 1) ve sağ üst köşe çerçevenin sıkıştırma etkisi ile kırılmış ve kırışmıştır (Levha 2).
[singlepic id=28 w=320 h=240 float=]
Levha 1
[singlepic id=29 w=320 h=240 float=]
Levha 2
Boya ve Vernik Tabakası; Tüm resimde kararma şeklinde görülen yoğun ve yağlı bir yapıya sahip kirlenme mevcuttur ve vernikte de sararmalar tespit edilmiştir. Resmin birçok yerinde bazıları oldukça büyük boya dökülmeleri tespit edilmiştir(Levha 3 – 4). Aynı zamanda boya tabakası pul pul olup taşıyıcıdan tamamen ayrılmış, bazı noktalarda çatlayan ve taşıyıcıdan ayrılan boya tabakası ile taşıyıcı arasında üçgen profilli boşluklar oluşmuştur . Tablonun bazı bölgelerine daha önceden temizlik uygulaması yapıldığı anlaşılmıştır (Levha 5).
[singlepic id=30 w=320 h=240 float=]
Levha 3
[singlepic id=31 w=320 h=240 float=]
Levha 4
[singlepic id=32 w=320 h=240 float=]
Levha 5
B-YAPILAN uygulamalar

  • 1)Belgeleme
  • 2)Facing
  • 3)Temizlik
  • 4)Sağlamlaştırma
  • 5)Tamamlama
  • 6)Rötuş
  • 7)Vernik

 
 
Boyalı yüzeyde çatlakların yoğun olduğu bölgelere organik maddelerden hazırlanmış yapıştırıcı ile facing yapılmıştır. Ardından için boyalı kısım arka tarafından ıslatılarak ayrılmıştır (Levha 6). Murakka 3 ay boyunca nemlendirilerek ve ısı uygulanarak kontrollü bir biçimde preste tutulmuştur. Facing yüzeyden söküldükten sonra uygun solüsyonlarla yüzeydeki kir tabakası temizlenmiştir (Levha 7). Daha önceki temizlik uygulaması sırasında bazı bölgelerde orijinal boyanın söküldüğü anlaşılmıştır. Yüzey temizliği tamamlandıktan sonra “fırça ile damlatma” ve “piercing” yöntemleri kullanılarak boya tabakasının sağlamlaştırılması yapılmıştır. Söz konusu sağlamlaştırıcılar kuruduktan sonra orijinal boyalı yüzeyin kapatılmamasına dikkat edilerek boya eksiği olan bölgelere patla dolgu yapılmıştır(Levha 8). Resmin arkasından ayrılan murakkanın tabakaları ayrılmış köşelerine ve tüm kenarlarına akrilik esaslı reçine sürülerek hem tabakalar birbirine yapıştırılmış hem de sağlamlaştırılması yapılmıştır. Uygun renklerle ve teknikle rötüş işlemi tamamlanan resme iki kat mat vernik uygulanmıştır. Tüm onarım ve koruma işlemi biten resim uygun bir biçimde paketlenerek teslim edilmiştir.
[singlepic id=33 w=320 h=240 float=]
Levha 6
[singlepic id=34 w=320 h=240 float=]
Levha 7
[singlepic id=35 w=320 h=240 float=]
Levha 8
[singlepic id=36 w=320 h=240 float=]
Levha 9 (konservasyon öncesi)
[singlepic id=37 w=320 h=240 float=]
Levha 10 (konservasyon sonrası)